به گزارش اطلاعات آنلاین، جواد محجوبی با اعلام این خبر هشدار داد که این استان از نظر برداشت بیرویه از منابع آب زیرزمینی، در زمره پنج استان بحرانی کشور قرار دارد. وی همچنین از افت یک و نیم متری سطح آبهای زیرزمینی در همه دشتهای استان خبر دادوی گفت: هرچند اوضاع بارندگیهای استان در سال آبی جاری نسبت به سال قبل مطلوب به نظر میرسد ولی باید توجه داشته باشیم که سال آبی گذشته استان با کمترین بارندگی در بلند مدت یعنی ۴۰ سال گذشته مواجه بوده است
محجوبی مهمترین منبع آبی استان را سفرههای آب زیرزمینی خواند و با اشاره به این که سالانه ۵ میلیارد مترمکعب بیش از توان و ورودی سفرههای کشور برداشت صورت میگیرد، سهم استان یزد از این مقدار را سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب و یزد را از این حیث پنجمین استان وخیم کشور اعلام کرد
مدیر عامل آب منطقهای یزد ضمن اشاره به این که سال گذشته در تمام دشتها شاهد افت سطح سفرهها تا ۱.۵ متر بودیم، تاثیرات منفی این برداشت بی رویه به ویژه به صورت فرونشست در دشتهای استان را یادآور شدمحجوبی با بیان این که در برنامه هفتم توسعه هشدار کاهش کمی و کیفی آب شیرین کشور مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: براساس ماده ۳۷ برنامه هفتم توسعه، مصارف آب بخش کشاورزی باید از ۸۰ میلیارد مترمکعب به ۶۵ میلیارد مترمکعب یعنی حدود ۱۸ درصد کاهش یابد که سهم استان یزد از این کاهش ۱۵ میلیارد مترمکعب، ۱۸۵ میلیون مترمکعب خواهد بود.
او به برنامههای انتقال آب خارج از حوزه برای افق ۱۴۳۰ استان یزد نیز اشاره و در مورد خط دوم انتقال آب دریا به استان، تصریح کرد: عملیات اجرایی بخش آب شیرینکنها، ایجاد خطوط قطعات دریا تا هرمزگان و از هرمزگان تا کرمان در حال انجام است و تاکنون نیز ۳۵ کیلومتر از قطعه چهارم از کرمان تا یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر اجرا شده و برای اجرای مابقی این خط با مساعدت مقامات استان در حال تامین اعتبار و برگزاری مناقصه است.
حسن اکبری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز با بیان اینکه برداشتهای فراتر از ظرفیت منابع آبی طی سالهای گذشته فشار سنگینی بر محیط زیست استان وارد کرده است، افزود: بر اساس آمارهای موجود، حجم کسری تجمعی سفرههای آب زیرزمینی استان به حدود 10 میلیارد مترمکعب رسیده که این رقم بیانگر بدهی سنگین اکولوژیکی به طبیعت و منابع زیستی استان است.
وی با اشاره به چالشهای ناشی از کمآبی در استان یزد ، تأکید کرد: محدودیت منابع آب یک واقعیت انکارناپذیر اقلیمی در یزد است و برنامههای توسعهای باید از ابتدا بر پایه این شرایط طراحی و اجرا میشد.
وی افزود: حجم بالای برداشت از منابع آب موجب شکلگیری نوعی بدهکاری اکولوژیک شده که نه تنها سهم نسل حاضر، بلکه سهم نسلهای آینده و حتی حقابه طبیعی اکوسیستمها و سایر موجودات زنده را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد ادامه داد: پیامد این روند، برهم خوردن تعادل اکولوژیکی در بخشهای مختلف استان است؛ به گونهای که بسیاری از زیستگاهها، پوششهای گیاهی و گونههای جانوری با چالشهای جدی مواجه شدهاند و بخشی از ظرفیتهای طبیعی استان آسیب دیده است.
اکبری با اشاره به آثار محیط زیستی کمآبی تصریح کرد: کاهش پوشش گیاهی و افت توان اکولوژیک سرزمین، زمینه تشدید پدیدههایی مانند گرد و غبار، فرسایش خاک و کاهش کیفیت محیط زیست را فراهم کرده و این مسائل امروز به یکی از دغدغههای مهم استان تبدیل شده است.
وی گفت: توسعه بدون توجه به ظرفیتهای طبیعی، هزینههای سنگینی برای محیط زیست به همراه دارد و در بسیاری از مناطق کشور، نخستین قربانی روندهای ناپایدار توسعه، منابع طبیعی و محیط زیست بودهاند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد ادامه داد: برای جبران این بدهکاری اکولوژیک و بازگرداندن تعادل به طبیعت، نیاز به برنامهریزی بلندمدت، مدیریت صحیح منابع آب و مشارکت همه بخشهای اجرایی و اجتماعی وجود دارد.
اکبری در پایان با اشاره به اهمیت همگرایی دستگاههای مختلف در حوزه محیط زیست گفت: عبور از چالشهای موجود تنها با تغییر نگاه به توسعه، افزایش بهرهوری منابع و توجه جدی به ملاحظات زیستمحیطی امکانپذیر خواهد بود.